MENU

Klachten

Voor kinderen en jongeren die last hebben van:­

  • (Faal) angst
  • Somberheid en depressieve klachten
  • Dwanggedachten en/of handelingen
  • Negatief zelfbeeld, onzekerheid
  • Verwerkingsproblemen bij ingrijpende gebeurtenissen of veranderingen
  • AD(H)D

Klachten

Voor kinderen en jongeren die last hebben van:­

  • (Faal) angst
  • Somberheid en depressieve klachten
  • Dwanggedachten en/of handelingen
  • Negatief zelfbeeld, onzekerheid
  • Verwerkingsproblemen bij ingrijpende gebeurtenissen of veranderingen
  • AD(H)D

Werkwijze

Bij kinderen in de basisschoolleeftijd vindt er eerst een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) plaats. Tijdens de intake brengen we de huidige situatie en ontwikkeling in kaart, welke problemen er spelen, en hetgeen goed gaat. Hierna zie ik het kind één of twee keer individueel. Voor aanvullende informatie kunnen er vragenlijsten worden afgenomen. Vanuit de hulpvraag en de huidige situatie, bepalen we samen het behandeldoel en schets ik hoe de begeleiding vorm zal krijgen. De behandeling bestaat onder andere uit psycho-educatie, waarin ik uitleg geef hoe klachten kunnen ontstaan en voortduren, en wat gedaan kan worden om deze te verminderen of hoe er mee om te gaan. Verder maak ik ondermeer gebruik van cognitief gedragstherapeutische technieken, oplossingsgerichte interventies, schrijftherapie en gesprekstherapie. De individuele begeleiding van kinderen, zal altijd gecombineerd worden met enkele oudergesprekken, zodat ouders weten hoe zij hun kind kunnen ondersteunen tijdens de behandeling.

Bij jongeren vindt er ofwel eerst een intake met ouder(s)/verzorger(s) en jongere zelf plaats, of meteen met de jongere zelf (afhankelijk van de leeftijd en behoefte). De begeleiding is vervolgens individueel, waarbij, afhankelijk van de hulpvraag van de jongere, er ook gesprekken samen met ouders kunnen zijn.

Werkwijze

Bij kinderen in de basisschoolleeftijd vindt er eerst een gesprek met ouder(s)/verzorger(s) plaats. Tijdens de intake brengen we de huidige situatie en ontwikkeling in kaart, welke problemen er spelen, en hetgeen goed gaat. Hierna zie ik het kind één of twee keer individueel. Voor aanvullende informatie kunnen er vragenlijsten worden afgenomen. Vanuit de hulpvraag en de huidige situatie, bepalen we samen het behandeldoel en schets ik hoe de begeleiding vorm zal krijgen. De behandeling bestaat onder andere uit psycho-educatie, waarin ik uitleg geef hoe klachten kunnen ontstaan en voortduren, en wat gedaan kan worden om deze te verminderen of hoe er mee om te gaan. Verder maak ik ondermeer gebruik van cognitief gedragstherapeutische technieken, oplossingsgerichte interventies, schrijftherapie en gesprekstherapie. De individuele begeleiding van kinderen, zal altijd gecombineerd worden met enkele oudergesprekken, zodat ouders weten hoe zij hun kind kunnen ondersteunen tijdens de behandeling.

Bij jongeren vindt er ofwel eerst een intake met ouder(s)/verzorger(s) en jongere zelf plaats, of meteen met de jongere zelf (afhankelijk van de leeftijd en behoefte). De begeleiding is vervolgens individueel, waarbij, afhankelijk van de hulpvraag van de jongere, er ook gesprekken samen met ouders kunnen zijn.

Toestemming

Tot slot: voor aanmelding van een kind/jongere tot 16 jaar moeten beide gezaghebbende ouders toestemming geven. Wanneer aldus één van de ouders zijn/haar kind aanmeldt, dient de andere ouder hiervoor eveneens toestemming te geven. Verder geldt dat jongeren tussen de 12 en de 16 jaar recht op geheimhouding hebben. Wanneer het echter in belang is van het kind, zal ik deze geheimhouding (na overleg met kind/jongere) doorbreken.

Toestemming

Tot slot: voor aanmelding van een kind/jongere tot 16 jaar moeten beide gezaghebbende ouders toestemming geven. Wanneer aldus één van de ouders zijn/haar kind aanmeldt, dient de andere ouder hiervoor eveneens toestemming te geven. Verder geldt dat jongeren tussen de 12 en de 16 jaar recht op geheimhouding hebben. Wanneer het echter in belang is van het kind, zal ik deze geheimhouding (na overleg met kind/jongere) doorbreken.